Onverwacht tripje naar Kenia - Reisverslag uit Maurik, Nederland van Laura Honders - WaarBenJij.nu Onverwacht tripje naar Kenia - Reisverslag uit Maurik, Nederland van Laura Honders - WaarBenJij.nu

Onverwacht tripje naar Kenia

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 Juli 2013 | Nederland, Maurik

Toen de telefoon ging en Sanne mij de vraag stelde of ik soms als reporter deze zomer naar Kenia wilde gaan met Millenium Travels voor ‘Voor De Wereld Van Morgen’, kon ik het niet verhelpen dat er eerst duizenden vragen door mijn hoofd raasden. Over mijn al geboekte ticket naar Frankrijk, mijn gekochte Lowlands kaartje en mijn lieve zusje die deze zomer dezelfde reis gaat maken als ik twee jaar geleden heb gemaakt, wilde ze niet dat ik naar haar luisterde?

Het duurde dus een paar minuten voor ik bedacht hoe krankzinnig ik was als ik deze kans niet aangreep, terugbelde en volmondig ja zei.

Mijn zusje is uitgezwaaid, beloofd veel mailcontact te houden. Mijn Lowlands kaartje is verkocht, mijn ouders gaan gewoon lekker naar Frankrijk en moeten mij missen als ik terug kom (en ik hen!), ik word opgehaald door Christa en die vakantie met mijn lieve vriendje? Die stellen we gewoon eventjes uit! (ik vraag best een boel van de mensen om mij heen)

Dus, nu ga ik over 2 weken met negen andere meiden en twee vrouwelijke reisleiders naar Kibera, de grootste sloppenwijk in Nairobi, en een kijkje nemen bij Stichting4Life die eenoudergezinnen ondersteund en sieraden maakt voor onder andere de Bijenkorf.

Ik vind het supergaaf dat ik de kans krijg om te kijken bij het project Stichting4Life en ik ben heel benieuwd naar hoe zij daar leven en hoe hun toekomst er uit ziet, wat ze bezig houdt in het dagelijks leven, wat ze leuk vinden om te doen en dus naar de workshops die zij ons gaan geven.
Daarnaast ben ik heel benieuwd om te zien hoe de stichting werkt, hoe deze is gegroeid en hoe ze het hebben aangepakt of nu aanpakken. Ik ben de afgelopen drie maanden bezig geweest met een eigen project en ondanks dat ik tijdens deze periode heel veel heb geleerd over hoe je überhaupt tot het idee komt en het concreet krijgt, weet ik niet hoe ik een project of stichting op poten krijg. Ik hoop dus dat ik, met mijn eigen project in mijn achterhoofd, veel leer en dit kan combineren met mijn ervaringen van Your Bricks zodat ik het volgende schooljaar fris fruitig en met veel nieuwe kennis aan de slag kan met Stumble Up!

Woensdag heb ik voor het eerst de andere meiden ontmoet met wie ik dit avontuur aanga, ik heb er vertrouwen in en denk dat het onvergetelijk wordt. We zijn heel divers en hebben dus diverse maar, al zeg ik het zelf, heel leuke workshops bedacht. Aankomende woensdag hebben we de laatste meeting voordat we met elkaar het vliegtuig in stappen.

Alles is de afgelopen twee weken heel snel gegaan. Ik mocht ineens naar Kenia toe, mijn netwerk is vergroot met negen totaal andere meisjes dan ikzelf en mijn to-do list werd nog 8 keer zo lang als dat hij al was. In alle snelheid zijn er ook al wat afspraken afgehandeld. Ik heb afscheid genomen van Breda en Charlotte met een overheerlijke lunch, Toes heeft met alle liefde zijn camera met 16x optische zoom uitgeleend (Als ik die zebra nou niet mooi op de foto krijg weet ik het ook niet meer) en ik ben afgelopen vrijdag vol gestoken met de nodige injecties. Ik ben overigens onwijs trots op het bewijs, de drie pleisters en mijn verzamelde stempels in het gele boekje! Het begint er op te lijken dat ik er klaar voor ben. Zondag mijn koffer halen en deze alvast langzaam maar zeker in pakken.

Naast alle dingen die gebruikelijk zijn wanneer je op reis of vakantie gaat staat er nog iets prachtigs in mijn kamer, ik heb de eer om een tweede camera mee te nemen op reis. En wat voor eentje! Een echte poloroid camera! 12 juli ben ik afgereisd naar Amsterdam om daar Grietje en Izabel te meeten. Zij hebben een nieuw concept bedacht, travel by poloroid. (https://www.facebook.com/TravelByPolaroid?fref=ts, allemaal eventjes de facebook pagina liken!) Met Travel by Poloroid reis je duurzaam en eerlijk. Want wat hebben zij er nou aan dat we een fotootje van ze schieten en deze aan iedereen in Nederland laten zien? Ze hebben nog nooit een foto van zichzelf gehad. Met Travel by Poloroid krijgen ze deze wel. Travel By Polaroid stimuleert mensen om op reis te gaan met een polaroidcamera. Vanuit het principe 'take a picture, and give one back' wordt contact tussen reiziger en lokale bevolking gestimuleerd en de locals houden er hun eigen (familie)foto aan over. En ik mag één van die reizigers met de poloroid camera zijn, in Kenia. Supergaaf! De site van travel by poloroid waar alle foto’s te zien zullen zijn komt online in september, via mijn blogs op de site www.milleniumtravels.nl geef ik straks vast wat voorproefjes weg! (ik post de linkjes op deze site, no worries!)

Wat een verhaal hè, nu alles langzaam begint te lopen en ik dingen op mijn to do list begin af te kruisen besef ik het echt: Ik ga over twee weken naar Kenia. Over twee weken zie ik de vrouwen achter de sieraden Return to Sender, zie ik de kinderen waarvoor zijn hun geld verdienen. Het wordt allemaal echt en tastbaar, in plaats van een rek in de winkel waar deze armbanden met indrukwekkende labels eraan hangen. Maar man, wat heb ik er zin in! Lezen jullie mee?

Dikke zoen,
Laura



  • 18 Juli 2013 - 21:39

    Erna:

    Hey Laura,

    Wat een geweldige kans heb jij gekregen zeg echt super. Ik ga je volgen! Veel succes met de voorbereidingen en goeie reis!

    Groetjes Erna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Avonturier, Wereldverkenner, Wereldverbeteraar, Reiziger, Cultuursnuiver, Sociaal, Idealist, Dromer.

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 26804

Voorgaande reizen:

17 Januari 2017 - 18 April 2017

Onderzoek in Sri Lanka

13 Januari 2015 - 25 Mei 2015

Afstuderen in Nicaragua

31 Juli 2013 - 16 Augustus 2013

Als reporter naar Kenia :)

07 Juli 2011 - 26 Juli 2011

Vrijwilligerswerk voor las familias especiales

Landen bezocht: